Hay-on-Wye - litteraturens Woodstock?

Jag läste senaste numret av Vi Läser och fastnade vid artikeln om litteraturfestivalen i den walesiska lilla byn Hay-on-Wye med 1500 invånare. Under 1960-talet bestämde Richard Booth sig för att öppna ett antikvariat  och han gjorde byn till en bokstad, a town of books. Idag skryter man med att ha flest boklådor per capita i världen, cirka trettio antikvariat finns där nu för tiden. 1988 sattes byn på världskartan då fadern och sonen Norman och Peter Florence ansåg att det vore en lysande idé att starta en bokfestival. En lysande idé var det uppenbarligen eftersom festivalen får ungefär 80 000 besökare varje år och drar in en beräknad summa på 110 000 000  kr. Inga dåliga siffror. Tomas Dur Fläckman som har skrivit artikeln säger att besökarna är en relativt homogen grup innehållande en vit, bildad, brittisk medelklass. Akademiker och Labourväljare.

Nästa festival invigs 2011-05-27. Har ni varit där? Ska ni dit? Jag skulle vilja åka dit. Trots att jag förmodligen skulle känna mig sju resor mer blåst där än vad jag gjorde på Bokmässan i år som då var min första. Men vadå, någonstans måste man ju börja har jag hört. 


Ni ser ju själva så mysigt. Och tänk så många intressanta böcker man kan tänkas hitta där.


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag fastnade också för den här artikeln, och jag blev så avundsjuk på människorna som bor där som får ha så många boklådor. För att inte tala om en litteraturfestival!

2010-10-03 @ 10:23:15
URL: http://pahittadenojen.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Eller hur. Funderar på fullaste allvar att åka dit. m inte nästa år så iaf någon gång. Känns som något jag måste få uppleva. =)

2010-10-04 @ 11:43:55
URL: http://itsaliterarything.webblogg.se/
Postat av: Fantasyflickan

Jag jobbade i England under ett halvår och då fick jag höra talas om Hay-on-Wye och litteraturfestivalen. Jag var förstås tvungen att åka dit. Dock inte under festivalen. Då var varenda hotell och B&B fullbelagt i hela regionen. Dessutom var det så dyrt så jag hade väl fått tälta i så fall. Det var jättemysig att vandra runt bland alla antikvariat och de fantastiska omgivningarna. Men det bästa antikvariatet hittade jag ändå där jag bodde i Stratford-upon-Avon.

2010-10-04 @ 12:35:08
URL: http://fantasyflickan.wordpress.com
Postat av: Frida

Min plånbok skulle nog inte heller klara att åka dit festivalen, men jag tycker det verkar som att det är värt att åka dit under några "vanliga" dagar också.



Tänk att strosa runt där i den fina naturen (hoppas bara det inte finns för mycket ormar och fästingar ;)) dricka massor av kaffe. Ha plånbok och armmuskler så man kan shoppa alla böcker man vill ha. (Den viktigast punkten!) Sedan sätta sig och dricka mer kaffe och insupa naturen och läsa, läsa, läsa...

2010-10-04 @ 18:20:39
URL: http://pahittadenojen.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Kan tänka mig att det inte är alltför billigt att bo där och nog heller inte alltför lätt att hitta boende under festivalen. Kanske ska boka rum för festival om 5 år så hinner jag spara pengar också. ;) Annars skulle jag definitivt inte klaga över att åka dit en dag då det inte är festival heller. Din beskrivning låter tokmysig, Frida (minus björnar och vargar då såklart ;)). Väldigt inspirerande miljö att bara vara i.

Fantasyflickan, vad var det för antikvariat i Stratford-upon-Avon som du besökte? Tråkigt ställe att bo på för övrigt..eller inte. ;)

2010-10-05 @ 11:30:46
URL: http://itsaliterarything.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0